Dragon Slayer 4(Legacy of the Wizard) Egg of monster

ドラゴンスレイヤー4 ドラスレファミリー キャラクター図鑑

Egg of monster / モンスターの卵


Official illust
Manual / Kadokawa guidebook

JICC guidebook

Basic info

Kadokawa guidebook
There is no mention of this in the book.
この本には記載がない。
JICC guidebook
There is no mention of this in the book.
この本には記載がない。
Note
The name "Monster's Egg" is given here for convenience, but there is no information about what it is, let alone the name, in the manual or the guide book. When the monster leaves the map or is defeated, this egg will appear 10 seconds later and the monster will emerge from inside.
 ここでは便宜上「モンスターの卵」と名前を付けているが、マニュアルや攻略本で名前はおろかこれが何であるかの情報は書かれていない。モンスターがそのマップから出たか倒された時、10秒後にこの卵が現れ中からモンスターが出てくる。

This egg graphic is stored in an area of terrain, not a monster. The color palette is the same as the items that appear in the treasure chest.
 この卵のグラフィックは、モンスターではなく地形の領域に格納されている。カラーパレットは宝箱から出現するアイテムと同じである。

As for the egg's animation pattern, in MSX2, FC, and NES versions, the outer shell does not move and light-like objects move left and right inside, whereas in MSX1 version, the outer shell moves up and down in a wobbly manner and the position of the light does not change. The MSX1 and MSX2 versions used two graphic data for the animation, while the FC and NES versions flipped one to the left and right.
 卵のアニメーションパターンはMSX2,FC,NES版は外殻が動かずに中で光のようなものが左右にチカチカ動くのに対し、MSX1版は外殻が上下にぶよぶよ動き、光の位置が変わらない。アニメーションに用いられるグラフィックデータはMSX1,MSX2版は2枚で、FC,NES版は1枚を左右反転させている。

The boss monster does not spawn from this egg. I played with the terrain data and dropped the boss into the hole, but the egg did not appear, and the boss suddenly appeared in the initial position.
 ボスモンスターはこの卵からは発生しない。地形データを弄り、ボスを穴に落としてみまたところ卵は出現せず、ボスが突然初期位置に出現した。

Sprites
MSX1

MSX1
Animation

MSX1
Dungeon

MSX1
Unused
MSX2

MSX2
Animation

MSX2
Dungeon
FC & NES

FC & NES
Animation

FC & NES
Dungeon